Nuffnang Ads

Want to know my experience wearing PB..??

Salam & hi everyone! :)

Let's share your experience wearing Premium Beautiful with me ;)

Or else, yang belom pernah ada experience but intend to do so, don't shy2 to ask me ;)

I can share mineeeee ;) bessssssssssssttt ok! ;)

Kamariah

+6019-745 2759

yarmett@hotmail.com

Monday 6 June 2011

Kelengkang hitam?? Awww...@__@

Last weekend when i was blog walking from one B2B to another, i found this interesting article :) Tak pikir panjang, terus rasa nak share...sbb rasanya ni la first time baca article nih....mmg nampak mcm menggelikan, but for me, it's a good article to share with everyone! :)


Kelengkang hitam ni dah jadi masalah yang tak asing lagi, tapi ramai yang malu nak tanya cara nak hilangkan. Masalah ini menjadi keserabutan bila kad undangan perkahwinan dah mula tersebar. Nak kahwin, tapi kelengkang warna hitam. Apa kaitan kahwin dengan kelengkang hitam? Hahaha! mestilah berkaitan rite!

Ok relax! Hitam-hitam di kelengkang ni sebenarnya normal untuk orang Asia Tenggara. Kita namakan dia Mongolian spot. Atau nama lebih canggih, hiperpigmentation. Macam mana boleh jadi hitam ekk?? Haa...antaranya ialah:-

Pertama, genetik. Yang itu memang tak boleh nak buat apa . Takkan nak gali kubur, salahkan nenek moyang kita? heheh...

Kedua, perubahan hormon. Ini menjadi masalah untuk perempuan lah biasanya. Untuk mereka yang menggunakan pil perancang kehamilan, uneven skin color atau daerah-daerah hitam di celah celah tertentu memang effect biasa.

Yang ketiga, kebersihan. Bila “tut” kita tak bersih, kita akan rasa gatal. Bila gatal, kita garu. Bila garu, kegatalan makin melarat. Garu dan terus garu sehingga ke kelengkang kita. Lama-lama boleh sebabkan luka di kulit. Maka terjadilah kehitaman. Lepas itu, kita kena pastikan kawasan “tut tut” kita tak lembab selalu. Sebab kelembapan itu akan membuatkan kulit kita lemas tak boleh bernafas. Jadi make sure lepas cuci “tut tut” , lap pakai towel dulu. Jangan pakai seluar dalam korang waktu basah-basah. Okay?

Yang keempat kerana gesekan antara kulit. Selalu terjadi untuk yang bertubuh besar la, yang kurus tapi peha besar pon ade je.

Cukup dengan jaga kebersihan dan kelembapan boleh elakkan masalah kelengkang hitam ni. Tapi untuk yang dah terlambat, dah kebetulan jadi hitam sangat dan rasa malu untuk menjadi pengantin baru, jom tengok apa yang korang boleh buat.

Yang paling selamat adalah dengan melakukan scrubing, dua hari sekali. Sebab scrubing ni dapat mengeluarkan sel mati dan sekaligus memudarkan warna hitam. Eh!! nak 100% hilang tu tak dapatlah. Cuma dapat memudarkan je.

Dari segi perubatan bolehlah pakai ubat yang mengandungi hydroquinone 2-4% tapi jangan beli % tinggi-tinggi. Sapu ubat ni dekat daerah yang hitam, sebelum tidur.Ingat, jangan sapu cream ini kalau ada luka, kulit lembab and bernanah. Kalau pregnant atau menyusukan anak, pon jangan sapu jugak.

Yang paling selamat adalah dengan melakukan scrubing, dua hari sekali. Sebab scrubing ni dapat mengeluarkan sel mati dan sekaligus memudarkan warna hitam. Eh. nak 100% hilang tu tak dapatlah. Cuma dapat memudarkan je.

Dari segi perubatan bolehlah pakai ubat yang mengandungi hydroquinone 2-4% tapi jangan beli % tinggi-tinggi. Sapu ubat ni dekat daerah yang hitam, sebelum tidur. Ingat, jangan sapu cream ini kalau ada luka, kulit lembab and bernanah. Kalau pregnant atau menyusukan anak, pon jangan sapu jugak.

Boleh try cari kat farmasi. Banyak lagi brand lain yang mengandungi hydrocortisone 2%. Pakai setiap hari, dalam 3 bulan InsyaAllah nampak perubahan. Kalau dah berkurang, boleh stop pemakaian. Kalau pergi dekat pakar kulit hospital memang ada melanox ni.

Lepas ni yang dah nak kahwin tu boleh la sapu bagai nak gila dengan harapan masalah boleh settle before malam pertama ;) hihihih....

No comments:

Post a Comment